1. Bestill oppstartsmøte
- Det kreves oppstartsmøte før planarbeidet settes i gang.
- Oppstartsmøtet er gebyrbelagt. (Se gjeldende gebyrregulativ).
- Bestilling av oppstartsmøte gjøres på eget skjema som fylles ut av plankonsulent og sendes kommunen.
- Tilbakemelding om møtetidspunkt vil bli gitt innen 3 uker fra bestillingen er mottatt.
2. Utarbeide og send inn forslag til detaljregulering
- Plankonsulent kunngjør oppstart av planarbeidet i lokalavisen, på egen nettportal og eventuelt på sosiale medier.
- Kunngjøringen skal minimum inneholde kartskisse som viser avgrensning av planområdet og en kort beskrivelse av formålet.
- Krever planen konsekvensutredning (KU), skal planprogram legges ut på høring samtidig.
- Fristen for merknader bør være minst 3 uker, ved KU skal fristen settes til minst 6 uker.
- Plankonsulent skal varsle oppstart av planarbeidet med eget skriv til berørte offentlige organer, registrerte grunneiere, festere og andre rettighetshavere, naboer, gjenboere og andre interesserte som blir direkte berørt.
- Varselet skal redegjøre for forslaget og konsekvenser for omgivelsene.
- Kart og illustrasjoner skal legges ved.
- Fristen for merknader bør være minst 3 uker.
- Ved KU sendes planprogram til <Utvalg> for vedtak.
- Plankonsulent skal utarbeide planforslag etter Nasjonal Produktspesifikasjon for digitale planer og kommunens egne maler.
Alle dokumenter skal sendes inn i filformat PDF, men plankart skal også sendes i filformat SOSI.
Dokumentasjon som kreves:
- Planbeskrivelse med Risiko- og sårbarhetsanalyse
- Reguleringsbestemmelser
- Digitalt plankart
- Konsekvensutredning (KU) - sendes inn dersom krav om KU
- Varslinger - kopi av kunngjøringsannonse (datert), samt varslingsbrev og liste over hvem som er varslet
- Merknader og uttalelser - Send inn innkomne merknader og uttalelser sammen med forslagsstillers kommentarer
- Tilleggsdokumentasjon - benyttes ved behov
- Planforslag sendes til kommunen
3. Offentlig ettersyn og høring
- Faktura for gebyr sendes forslagsstiller når plansaken tas opp til politisk behandling første gang.
- Saksbehandlingsfrist er 12 uker fra komplett forslag er mottatt.
- Komplett planforslag legges frem for utvalg som fatter vedtak om forslaget skal legges ut til offentlig ettersyn.
- Ved mottak av planforslaget blir saken gjennomgått og plankonsulent blir informert om videre fremdrift.
- Kommunen kunngjør vedtak om offentlig ettersyn og høring i lokalavisen, på kommunens nettportal og eventuelt i sosiale medier.
- Berørte parter vil også bli varslet i eget skriv.
- Se lenke til prisliste i Kapittel 1.
Merknader og uttalelser sendes til kommunen på e-post eller i brev innen 6 uker.
4. Planvedtak
- Etter utløp av høringsfristen sender kommunen innkomne merknader og uttalelser til plankonsulent for vurdering og kommentar.
- Merknader og uttalelser med kommentarer innarbeides i planforslaget.
- Plankonsulent sender revidert planforslag til kommunen.
- Planforslaget legges fram for for behandling.
- Innstillingen sendes over til Kommunestyret som fatter endelig vedtak.
- Plankonsulent og berørte parter informeres om vedtaket i eget skriv fra kommunen.
- I tillegg kunngjøres vedtaket i lokalavisen, på kommunens nettportal og i sosiale medier.