Skriftstørrelse

Trygghetsalarm

Målet med tjenesten er å skape trygghet og sikkerhet slik at bruker kan bo hjemme i egen bolig så lenge som mulig.

Søknadsskjema 

Du søker på skjema for Helse og omsorgstjenester

Organisering av trygghetsalarmtjenesten

  • Kommunal trygghetsalarm er knyttet til hjemmesykepleien 24 timer i døgnet
  • Når alarmen utløses vil hjemmesykepleien ta kontakt med mottaker så snart de har anledning – vanligvis innen ½ time
  • Kommunal trygghetsalarm skal ikke brukes ved behov for akutt helsehjelp, da må113 ringes.

Forventninger når tjenesten ytes

  • Mottaker kan ikke ha hemmelig telefonnummer fordi alarmen da ikke kan identifiseres ved alarmsentralen
  • Det settes opp nøkkelboks i nærheten av inngangsdøren
  • Mottaker gir tilbakemelding til soneleder hvis tjenesteyternes håndtering av alarmtjenesten ikke er tilfredsstillende.
  • Alarmen må ikke misbrukes, ved misbruk kan alarmen inndras. 

Målgruppe

Personer med helsesvikt og nedsatt funksjonsevne.

Krav til søker

  • Søker må oppholde seg i kommunen
  • Tjenesten tildeles som hovedregel etter skriftlig søknad signert av søker selv, eller av den vedkommende bemyndiger ved skriftlig fullmakt
  • Søker må selv ønske tjenesten
  • Tjenesten blir gitt av helsemessige årsaker for å gi mulighet for kontakt med hjemtjenesten i situasjoner der telefon ikke kan benyttes.

Hva koster det?

Trygghetsalarm, transport, middag mm - ikke lovpålagte tjenester/helse og omsorg - prisliste 2018

Les også:

 

  • Last updated on .

Åseral kommune

Post- og besøksadresse:
Gardsvegen 68, 4540 Åseral

Åpningstider:
Mandag-fredag kl. 08-15

 

Sentralbord: 38 28 58 00
JLIB_HTML_CLOAKING

JLIB_HTML_CLOAKING



Kommunenummer: 1026
Organisasjonsnummer: 964 966 842

Personvern og informasjonskapsler